
Boom na fotowoltaikę w Polsce trwa – nawet pomimo ostatnich zmian w ustawie o OZE dla prosumentów. Jednak w ślad za popytem idzie również podaż. Konkurencja wśród instalatorów systemów PV jest duża, a pozyskiwanie klientów staje się coraz większym wyzwaniem. Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby skuteczniej przekonywać do skorzystania ze swojej oferty? Oto kilka elementów, które mogą Ci pomóc zyskać przewagę nad innymi podmiotami z Twojej niszy!
Stań się wiarygodnym ekspertem dla swojego klienta
Inwestycja w fotowoltaikę oznacza dla Twojego klienta spory wydatek. Skoro tak, nie możesz oczekiwać, że podejmie on decyzję o współpracy szybko i pod wpływem emocji. Wręcz przeciwnie. Osoby zainteresowane montażem paneli fotowoltaicznych bardzo chętnie edukują się w kwestii tej technologii. Poszukują informacji zarówno o sposobie działania systemów PV, jak również oszczędnościach, które mogą uzyskać dzięki tej technologii OZE. Dlatego warto, abyś stał się dla nich partnerem w dziedzinie fotowoltaiki – ekspertem, do którego mogą się zwrócić, aby „przegadać” temat i uzyskać konkretne, a zarazem uczciwe informacje.
Jak osiągnąć taki efekt? Warto zadbać o kilka elementów z obszaru marketingu oraz obsługi klienta. Najważniejsze będą:
- dobrze przygotowana strona internetowa – taka, która zawiera wszystkie kluczowe informacje odnośnie do Twojej oferty, a także szereg artykułów eksperckich na blogu. Dobrze napisane, będą postrzegane jako wiarygodne źródło wiedzy, a przy okazji wspomogą pozycjonowanie,
- kompetencje Twoich handlowców – powinny być to osoby, które umieją w przejrzysty sposób wyjaśnić zawiłości fotowoltaiki oraz transparentnie informować klienta zarówno o korzyściach, jakie przyniesie system, jak i wyzwaniach, których trzeba będzie oczekiwać.
Pamiętaj także, że jako ekspert powinieneś unikać nachalnej sprzedaży w kontaktach z klientem. Duża presja wywierana na potencjalnego partnera może wywołać skutek odwrotny do zamierzonego. Nie bez powodu telemarketerzy dzwoniący z ofertą fotowoltaiki stali się legendą (ale w złym tego słowa znaczeniu!).
Fotowoltaika to rozwiązanie, które ma służyć Twoim klientom przez długie lata. Dlatego tu nie ma miejsca na kompromisy jakościowe i sięganie po panele PV, inwertery czy przewody solarne wątpliwej jakości, od producentów typu „no name”. Chociaż wybranie takich urządzeń i akcesoriów może oznaczać dla Ciebie niższe koszty czy możliwość narzucenia nieco wyższej marży sprzedażowej, w długofalowej perspektywie może pogrążyć Twój biznes.
Wystarczy pomyśleć o tym, co stanie się, jeśli po kilku miesiącach od montażu zaczną się do Ciebie zgłaszać klienci niezadowoleni z pracy systemu PV lub tacy, których instalacja uległa awarii. Negatywne informacje rozchodzą się szybko, zwłaszcza w Internecie, a zła reputacja sprawi, że pozyskanie kolejnych chętnych na fotowoltaikę stanie się bardzo trudna.
Tymczasem inwestycja w markowe komponenty, np. panele producentów TIER 1, wcale nie musi się wiązać z dużym wzrostem kosztów dla Ciebie i dla klienta końcowego. To kwestia wybrania właściwego dostawcy sprzętu. Nasza hurtownia fotowoltaiczna bezpośrednio współpracuje z producentami, którzy są liderami rynku PV, przez co może Ci zaoferować atrakcyjne ceny na sprzęt. Skontaktuj się i przekonaj, że możesz konkurować i ceną, i jakością jednocześnie!
Postaw na kompleksową obsługę klienta
Klient, który chce zainwestować w instalację fotowoltaiczną, oczekuje wszechstronnego wsparcia. Nie tylko w zakresie doboru komponentów systemu PV i ich montażu, ale w całym procesie uruchomienia przydomowej elektrowni słonecznej.
Warto więc zapewnić mu wsparcie m.in. przy:
- załatwianiu formalności z zakładem energetycznym – Twoja firma może dokonać w imieniu klienta zgłoszenia wymiany licznika na dwukierunkowy, a doradcy – wyjaśnić klientowi, jak będzie wyglądało rozliczenie prądu na nowych zasadach;
- pozyskiwaniu dotacji na fotowoltaikę – to dla klientów bardzo ważny argument, ponieważ dodatkowe środki skracają czas zwrotu z inwestycji. Jeżeli zapewnisz im wsparcie przy wypełnieniu i złożeniu odpowiednich wniosków, mogą być bardziej skłonni do podjęcia współpracy,
- skorzystaniu z ulgi termomodernizacyjnej – wesprzyj klientów przy jej rozliczaniu podczas składania deklaracji rocznej PIT. To kolejny „kamyczek do ogródka”, który może Ci pomóc przebić konkurencję.
Zadbaj o szybkie terminy realizacji prac
Mimo że sam proces wyboru wykonawcy instalacji fotowoltaicznej może być dla klienta mozolny i długi, to już po podjęciu decyzji będzie on oczekiwał szybkiego wykonania prac. Czasem to właśnie termin montażu może zaważyć na Twoim „być albo nie być”. Co zatem zrobić, by nie informować klienta, że „prace możemy wykonać najwcześniej za 3 miesiące”? Z jednej strony, to kwestia zakontraktowania odpowiedniej liczby ekip montażowych (które mają odpowiednie kwalifikacje i kompetencje!). Z drugiej – zapewnienie sobie sprawnego łańcucha dostaw komponentów fotowoltaicznych. Tu z pomocą również przychodzi dobra hurtownia z bogatymi zapasami magazynowymi. W Qnergy szybka dostawa to standard.
Jak zatem widzisz, skuteczna sprzedaż fotowoltaiki wynika najczęściej z kompleksowej i uczciwej obsługi klientów, wysokiej jakości komponentów oraz sprawnej realizacji usługi. Jeżeli potrzebujesz pomocy w tych dwóch ostatnich kwestiach, skontaktuj się z nami. Zyskaj sprawdzonego partnera, który pomoże Ci wzmocnić pozycję na rynku PV!